Kastration af hankatte

En kastration er et kirurgisk indgreb, hvor dyrlægen fjerner hankattens testikler. Det betyder at hankatten fremover ikke kan lave killinger.

Ved at lade sin hankat kastrere, minimerer man risikoen for bidsår, bylder og smitte med  FIV (katte-AIDS) og FeLV (smitsom katteleukæmi). Begge sygdomme er dødelige.  Efter kastration, vil hankatten ikke strejfe over så store afstande på jagt efter hunkatte og dermed ikke være så udsat for alle de farer det medfører. For en kastreret hankat er chancerne for et sundt og langt liv højere end for den intakte hankat og han vil have meget nemmere ved at omgås andre katte.
Dertil kommer at en intakt hankat vil markere sit territorium med urin (strinte), som er meget ildelugtende for menneske-næsen! Han kan finde på at strinte inde i huset, hvilket de færreste katteejere synes om. Den kastrerede hankat vil være meget lidt tilbøjelig til at udføre denne adfærd og hans urin vil ikke lugte så kraftigt.

Hvad er ulemperne ved kastration?
Der er overvejende fordele ved at lade sin kat kastrere, men det kan godt betegnes som en ulempe at katten skal i fuld bedøvelse. For en ung, sund og rask kat er risikoen ved en bedøvelse dog minimal. På Egelund dyreklinik går et grundigt sundheds tjek naturligvis forud for indgrebet, hvor dyrlægen vurderer kattens kredsløb og almentilstand.

En ting man altid skal være opmærksom på efter at hankatten er blevet kastreret er at hans stofskifte kan ændre sig en smule, så han har lettere ved at tage på. Heldigvis kan dette forebygges og kontrolleres ved at finde det rigtige foder. Der findes flere kalorielette varianter som både mætter og forhindrer vægten i at løbe løbsk.
Det er desuden vigtigt at fodre sin kastrerede hankat med et foder som forebygger urinvejsproblemer, herunder dannelse af urinvejssten. Urinvejsproblemer er desværre et alvorligt problem for mange hankatte, men kan undgås ved hjælp af det rigtige foder.

Hvorfor vælge kastration?
Udover de helbredsmæssige fordele og fordelene for ejeren ved at hankatten er kastreret, er der en meget stor og vigtig årsag: hvert år havner tusindvis af katte på landets internater som uønskede eller herreløse katte, som ingen tager sig. Man bør derfor lade sin hankat kastrere, hvis den ikke skal bruges til avl. En intakt hankat kan lave killinger, hver gang han møder en hunkat i løbetid. Det kan blive til utallige killinger, idet en intakt hankat kan have et meget stort territorium, hvori der bor adskillige hunkatte. Ved at lade sin hankat være intakt og lade den avle, er man medvirkende til at bringe flere katte ind i verden som der måske ikke er hjem til.

Hvordan foregår kastration?
Katten indlægges om morgenen og kommer hjem i løbet af eftermiddagen, når den er tilstrækkelig vågen. Katten bliver lagt i fuld bedøvelse, tildeles ilt og overvåges naturligvis under hele forløbet. Pelsen barberes af kattens pung og bliver grundigt vasket. Dyrlægen lægger et snit i pungen og testiklerne underbindes og fjernes. Opvågning sker i rolige omgivelser i opvågning, specielt indrettet til katte. Efter hankatten er kommet hjem fra klinikken bør han være under opsyn resten af dagen, hvor resterne af bedøvelsen stadig sidder i kroppen.

Hvornår er det optimalt at lade katten kastrere?
Hankatte kan kastreres allerede fra de er 12 uger gamle. For at nedsætte risikoen for urinmarkering, er det vigtigt at lade hankatten kastrere inden han bliver kønsmoden. Vi anbefaler at lade katten kastrere, når den skal vaccineres anden gang ved 16 ugers alderen og samtidig lade den øremærke.

Kryptorkisme
Nogle kattes testikler udvikler sig ikke normalt og kan blive siddende i bughulen eller i lyskekanalen frem for at falde ned i pungen. Dette kalder man kryptorkisme. Kryptorkisme kan være ensidig eller dobbeltsidig, det vil sige at det er den ene eller begge testikler, der ikke er faldet ned i pungen. Kryptorkisme medfører en øget risiko for testikelkræft idet testiklen ligger for varmt. Kryptorkide hankatte bør kastreres, både for deres helbreds skyld, men også fordi kryptorkisme er en arvelig tilstand. En kryptorkid hankat vil således avle flere kryptorkide hankatte. Når en kryptorkid hankat skal kastreres, er det en lidt mere kompliceret operation, da det kan være nødvendigt at åbne ind til bughulen.