Gode råd var dyre, da katten Mischief ankom til vagten hos Egelund Dyreklinik. Katten havde det skidt, og det var der en grund til. Ejeren havde nemlig set 5-årige Mischief slugte noget gavebånd. Det viste sig dog at være noget mere end de cirka 10 centimeter gavebånd, som ejeren mente at have set forsvinde ind i kattens mund.
”Vi fik taget røntgenbilleder, men i starten kunne vi endnu ikke rigtig se noget på billederne. Det var dog tydeligt, at Mischief havde det skidt, så vi valgte at indlægge ham og beholde ham. Da vi tog det næste foto dagen efter, var det tydeligt at se, hvor alvorlig situationen var,” siger dyrlæge og kirurg Luise Petersen fra Egelund Dyreklinik.
Billederne viste nemlig en tyndtarm, der var helt krympet sammen, og under operationen fjernede Luise og teamet på dyreklinikken 90 centimeter gavebånd fra kattens tarmsystem.
”Der er slet ingen tvivl om, at hvis ikke ejeren havde reageret hurtigt, så havde Mischief været død. Hvis man ser sin kat sluge noget uønsket, så skal man altid kontakte dyrlægen. Og man må endelig aldrig begynde at trække i det, som katten har slugt – hverken hvis det stikker delvist ud af munden eller bagenden på katten,” siger Luise Petersen.
Hun fortæller, at det er en myte, at katte ikke sluger uønskede genstande. Faktisk er katte nogle gange næsten værre til dette end hundene.
”Jeg har haft alt fra katte, der spiser giftige planter til katte, der har slugt en synål og et lille batteri,” siger Luise Petersen.
Vigtig med forsikring
I dag har Mischief, der må siges at leve op til sit navn, det igen godt hos sin ejer og bedste katteven Gambit, og dyrlæge Lise Svejgaard, der ejer dyrehospitalet i Ravnstrup, roser ejeren for at handle hurtigt.
”Mischief er tidligere internatkat hos os, og når du en gang har været barn her på vores internat, så er du altid en af vores! Ejer bor langt væk, men vi har kunder, der gerne hopper i bilen og kommer akut med deres kat, fordi de er ansvarlige ejere. Det er den slags katteejere, vi samler på her på Egelund, og derfor gør vi meget ud af at rådgive ejere – både i klinikken og på internatet, siger Lise Svejgaard.
Mischiefs ejere har også en sygeforsikring på deres kat, og sådan en viser sig at være guld værd i en situation som denne.
”Hele forløbet med Mischief viser, hvor hurtigt en episodekan løbe op i uventede dyrlægeregninger. Her kan en sygeforsikring være med til at give en god økonomisk sikkerhed. Mischief er nu rask igen og har forhåbentlig mange dejlige år til gode med sine katteforældre,” siger Lise Svejgaard.